Radek Hejret je dlouholetým lektorem preventivních programů a programů duchovního dědictví, při kterých oslovil za dvanáct let své působnosti přes 65 tisíc žáků základních a středních škol.
V minulých letech navštěvoval školy s těmito pamětníky holocaustu:
Michaela Vidláková, Dagmar Lieblová, Helga Weissová-Hošková, Marta Kottová, Doris Grozdanovičová, Hana Sternlichtová, Evelina Merová, Eva Lišková, Pavla Kováčová, Dita Krausová, Michal Salomonovič, Toman Brod, Pavel Werner, František Lederer a Tommy Karas.
Také organizuje přednášky a besedy pro veřejnost ve spolupráci s církvemi, židovskými obcemi, městskými knihovnami a muzei.
• od února 2010 lektor a koordinátor vzdělávacích projektů Mezinárodního křesťanského velvyslanectví Jeruzalém, z. s. (ICEJ ČR) a metodik prevence antisemitismu, rasismu a xenofobie ve spolupráci s Mezinárodní školou pro výuku holocaustu při památníku Jad Va-šem v Jeruzalémě
• od ledna 2013 lektor přednášek pro střední školy o moderním Izraeli v rámci soutěžního projektu CEMACH
• od srpna 2014 spoluorganizátor a průvodce Pochodů po stopách hrdinů z Osvětimi do Žiliny v rámci projektu Vrba-Wetzler Memorial
• od května 2017 certifikovaný lektor primární prevence Křesťanské akademie mladých, z. s. (KAM)
• od ledna 2018 člen poroty a garant literární disciplíny soutěžního projektu CEMACH
• od ledna 2018 specializovaný průvodce po Izraeli pro CA OLIVETOUR organizující zájezdy pro mládež a učitele
• od května 2019 pilotní učitel projektu Komenský 2020
Vzděláváním o antisemitismu a holocaustu proti soudobým předsudkům.
Na příkladu holocaustu – konkrétní historické události – se žáci během konání vzdělávací aktivity interaktivní formou dozvědí o tom, jak strašlivé důsledky mělo uplatňování rasistické ideologie v praxi. Jsou vedeni k tomu, aby o tomto nebezpečí samostatně uvažovali a naučili se citlivosti na projevy předsudků, rasismu, antisemitismu, xenofobie a extremismu, které se žel vyskytují i v současné době.
Vzdělávací aktivita programu primární prevence trvá dvě vyučovací hodiny spojené v jeden celek. (100 minut)
Multimediální přednáška má přibližně tuto osnovu:
definice holocaustu – šoa
definice antisemitismu jako specifické formy rasismu
interaktivní práce se skupinou na téma odlišnosti
příběh židovského národa od starověku do začátku 20. století
vysvětlení základů náboženské a rasové nesnášenlivosti
historie holocaustu na základě příběhu pamětníka v historických souvislostech a s použitím autentických dobových dokumentů včetně originálních video dokumentů
přesah do současnosti
Přednáška je určena pro 8. a 9. třídy základních škol a pro všechny ročníky škol středních.
Během multimediální přednášky se studenti mohou interaktivní formou seznámit s často opomíjenými skutečnostmi, které ukazují současný Izrael jako zemi zajímavou pro cestování, obchod, vzdělávání i kulturní obohacení, a tím působí proti protižidovským a protiizraelským předsudkům.
Žáci a učitelé jsou navíc motivováni k účasti v mezinárodní soutěži, a to ve výtvarné, literární a internetové disciplíně.
Hlavní cenou je poznávací zájezd do Izraele za doprovodu vybraných pedagogů a průvodců v době letních prázdnin.
Vzdělávací aktivita projektu CEMACH trvá dvě vyučovací hodiny spojené v jeden celek (cca 100 minut).
Multimediální přednáška má přibližně tuto osnovu:
geografické souvislosti, porovnání s českými reáliemi
sousedé Izraele; obyvatelstvo v Izraeli (Židé, Arabové, menšiny, imigrace, role náboženství); boj s pouští jako výzva číslo jedna; inspirativní řešení problémů s nedostatkem vody; krátký video dokument dokreslující vítězné tažení Izraele v boji proti poušti; ekologické, ekonomické a sociální souvislosti; fauna a flóra; infrastruktura a její dynamický rozvoj; vzdělávací systém, IDF, zdravotnictví, ukázky mezinárodní spolupráce; projekt Better Place jako ukázka kultury inovací; Izrael – jediná funkční demokracie na Středním východě; Izrael – místo setkání minulosti s budoucností
provázanost tradic Izraele s moderními technologiemi; inspirativní video shrnující zajímavosti Izraele; výzvy, diskuse
Přednáška je určena pro všechny ročníky středních a vyšších odborných škol.
Projektový den v rozsahu pěti vyučovacích hodin zaměřený na komplexní seznámení s historií židovského národa od starověku po současnost.
Projektový den je rozdělen na tři logické celky:
1) První vyučovací hodina (spojeny v jeden celek):
definice holocaustu – šoa (práce se žáky)
definice antisemitismu jako specifické formy rasismu (práce se žáky)
vysvětlení základů náboženské a rasové nesnášenlivosti
hledání příčin holocaustu a současného antisemitismu (práce se žáky)
příběh židovského národa od starověku do začátku 20. století
2) Druhá a třetí vyučovací hodina:
autentický příběh pamětníka holocaustu s použitím autentických dobových dokumentů včetně originálních video dokumentů
přesah do současnosti (práce se žáky)
otázky a odpovědi
3) Čtvrtá a pátá vyučovací hodina (spojeny v jeden celek):
Stát Izrael – geografické souvislosti, porovnání s českými reáliemi, sousedé Izraele,
obyvatelstvo v Izraeli (Židé, Arabové, menšiny, imigrace, role náboženství), boj s pouští jako výzva číslo jedna, inspirativní řešení problémů s nedostatkem vody, krátký video dokument dokreslující vítězné tažení Izraele v boji proti poušti, ekologické, ekonomické a sociální souvislosti, fauna a flóra, infrastruktura a její dynamický rozvoj, vzdělávací systém, IDF, zdravotnictví, ukázky mezinárodní spolupráce, místo setkání minulosti s budoucností, inspirativní video shrnující zajímavosti Izraele, výzvy, diskuse
Žáci a pedagogové středních škol dostanou možnost zapojit se do mezinárodní soutěže CEMACH. Více detailů na www.cemach.cz