Věnuji se především programům série Duchovní dědictví v rámci organizace KAM, z. s. Jedná se o oblast témat, ve kterých nám generace před námi zanechaly své morální, etické a duchovní hodnoty.
Bližší popis programů najdete na webu duchovnidedictvi.cz.
Mám cca 20letou zkušenost s prací s mládeží v neziskové sféře. Absolvovala jsem několik kurzů pro lektory a mentory lektorů. Díky programům Duchovního dědictví si mohou mladí lidé uvědomit a utřídit základní životní hodnoty člověka, jako je úcta, láska, odpuštění, pravda, svoboda.
Žáci se seznámí s obsahem Bible, zajímavostmi a odlišnostmi oproti jiným náboženským spisům. Povíme si o historii Bible jako takové, jazykových překladech, o vzniku Bible kralické a jejím významu pro českou zemi. Součástí programu je též práce s textem, ukázky Biblí v originálních jazycích i různých zajímavých překladech a opakovací kvíz. Na závěr si mohou žáci prohlédnout různá vydání, včetně výtisku pro nevidomé…
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy.
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy, které si žáci na závěr také vyrobí.
Studenti porovnávají své představy o osobnosti Jana Husa se skutečností zjištěnou z dobových pramenů. Hlavním učebním materiálem je PPT prezentace doplněná komiksem, videoklipem a pracovním listem. V pracovním listu vybírají pro sedm modelových životních situací mladých lidí ty hodnoty z Husových dvanácti hodnot, na které se mohou postavit a situace tak zvládnout. Studenti volí "Miss Hodnotu" třídy i pracují ve skupinách s připravenými otázkami. Interaktivní program je připraven na dvě vyučovací hodiny.
Autorem programu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ladislav Hanuš, Ph.D., Ing. Eliška Krmelová a David Loula.
Program je dostupný z Metodického portálu RVP.CZ
http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10463
Děti jsou formou dialogu a jednoduché dramatizace uvedeny do vyprávění biblického příběhu o narození Ježíše z Nazareta, do kterého se zapojí vytvářením vlastní hvězdy nad Betlémem. Jedním z cílů programu je uvědomit si souvislost příběhu se současností a upevnit vzájemné vztahy dětí ve třídě.
Osnova hodiny:
1. Představení
2. Odkrývání tajemství
3. Příběh narození Ježíše z Nazareta
4. Vytváření obrazu hvězdy
5. Závěr
Děti po úvodní motivaci tvoří pomocí brainstormingu soubor hesel, která se pro ně spojují s Vánoci, všímají si jejich různorodosti i protikladnosti. Pomocí řízené diskuze rozlišují, která z těchto hesel se týkají komerce, lidové a křesťanské tradice. Za pomoci pracovního listu si děti pojmenovávají, co je pro ně osobně o Vánocích nejdůležitější, co vyvolává atmosféru „Vánoc“, a prostřednictvím obrázku zachycujícího vánoční událost a krátkého výkladu si mají uvědomit souvislost křesťanské podstaty Vánoc s touhou po pokoji a štěstí, která je vlastní každému člověku.
Osnova hodiny:
1. Představení sebe a třídy
2. Asociace na slovo Vánoce
3. Co je pro mě o Vánocích nejdůležitější?
4. Rozlišení komerce, lidové tradice a křesťanské tradice
5. Co je pro křesťany o Vánocích nejdůležitější
6. Moje „vánoce“
7. Závěr
"Státy se udržují těmi ideály, z nichž se zrodily." T. G. Masaryk
Společnosti České studny a Křesťanská akademie mladých pro vás připravily nový vzdělávací program ke 100. výročí založení ČSR. České studny v roce 2015 zrealizovaly projekt Husovy stopy, který měl ve školách velký ohlas - podlahové samolepky Husových hodnot si objednalo přes 600 škol a mnohé využily i interaktivní dílnu „Tajemství husích stop“.
V rámci série programů „Duchovní dědictví“ nabízíme nyní vzdělávací program Staleté kořeny pro základní školy. Obsahuje učivo o naší státnosti, dějinách a národních kořenech včetně odkazu nejvýznamnějších českých osobností. Cílem je posílit národní i osobní identitu a inspirovat žáky pozitivními vzory z dějin i současnosti. Program tak naplňuje požadavky RVP pro vlastivědu, občanskou výchovu a dějepis.
Pro tento projekt jsme vyškolili lektory, kteří zajišťují preventivní a etické programy, a při této jedinečné příležitosti oslav kulatého výročí vzniku republiky se zapojili i do tohoto jednorázového programu v roce 2018. Pokud máte zájem o náš program a chtěli byste ho realizovat ve své škole, oslovte některého z našich lektorů a dohodněte s ním termín a podmínky pro realizaci programu.
Program je interaktivní, vyškolení lektoři pracují s žáky v kruhu s cílem vyvolat diskusi nad uvedenými tématy.
Program je součástí série Poselství křesťanských Velikonoc - základní řada.
Cíle:
• žáci se mají metodou vyprávění s interaktivními prvky seznámit s dějem biblického příběhu o smrti a vzkříšení Ježíše z Nazareta
• žáci mají na příkladu vycházejícího a zapadajícího slunce uslyšet o křesťanském poselství Velikonoc
Vazby na kompetence:
Kompetence k učení:
• žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence sociální a personální:
• žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi
přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů a v případě
potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
Kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí
a váží si jejich vnitřních hodnot
• žák respektuje, chrání a oceňuje naše
tradice a kulturní i historické dědictví
Vazba na oblast:
• člověk a jeho svět
• umění a kultura
Vazba na průřezová témata:
• osobnostní a sociální výchova
Osnova hodiny:
• 1. Na jaře se příroda probouzí
• 2. Kde je světlo slunce, tam je život
• 3. Je to, jako když zajde slunce
• 4. Velikonoční příběh
• 5. Neboj se, slunce zase vyjde
Program je součástí série Poselství křesťanských Velikonoc - základní řada.
Cíle:
• žáci si mají uvědomit vlastní životní situace, ve kterých se setkávají s násilím a bezmocí, a spojit si je s podstatou Velikonoc
Vazby na kompetence:
Kompetence k učení:
• žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence sociální a personální:
• žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů a v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
Kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí a váží si jejich vnitřních hodnot
• žák respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví
Vazba na oblast:
• člověk a jeho svět
• umění a kultura
Vazba na průřezová témata:
• osobnostní a sociální výchova
Interaktivní dílna Komenský 2020 je vzdělávací program určený pro základní a střední školy, v němž se studenti seznámí zajímavou a moderní formou s životem J. A. Komenského. Na příkladu Komenského si studenti zformulují „timeline“ - časovou osu svého vlastního života a uvědomí si základní lidské touhy. Seznámí se s největší touhou Komenského - touhou po nápravě lidstva. Vyvrcholením programu je motivace studentů k zapojení se do skupinových "Projektů proměny” dle myšlenek J. A. Komenského. Tyto projekty budou součástí celostátní kampaně s účastí médií.
Program naplňuje požadavky RVP pro dějepis, občanskou výchovu a základy společenských věd.
Obvyklá cena za program je 600 - 800 Kč.
Cíle:
• žáci se mají seznámit s biblickým příběhem narození Ježíše z Nazareta a jeho poselstvím
• žáci si mají uvědomit jeho aktuálnost i v dnešní době a na jeho základě upevnit vztahy mezi sebou
Vazby na kompetence:
Osnova hodiny:
• 1. Představení
• 2. Odkrývání tajemství
• 3. Příběh narození Ježíše z Nazareta
• 4. Vytváření obrazu hvězdy
• 5. Závěr
Kompetence k učení:
• žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence sociální a personální:
• žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi
přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů a v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
Kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí a váží si jejich vnitřních hodnot
• žák respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví