Jako lektor primární prevence působím od roku 2003. Na svých přednáškách jsem oslovil víc jak 13.000 žáků a studentů. Vystudoval jsem pedagogickou fakultu (obor: křesťanská výchova/angličtina) na Ostravské univerzitě. V Bruntále vedu také od roku 2002 Křesťanské společenství Tesalonika, z.s., v rámci kterého se mezi jinými věnuji volnočasovým aktivitám pro děti a mládež.
Jsem lektorem organizací ACET ČR z.s. (www.acet.cz) a ICEJ (www.icej.cz).

Web: www.acet.cz
Organizace: ACET ČR, z.s.
Seznam lokalit: Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj

Lekce v tématické skupině Zvol si život (ACET ČR, z.s.)

Poruchy příjmu potravy

Období dospívání je obdobím změn, nejistoty a vyrovnávání se se sebou samým, se svým tělem, se svými přednostmi i slabostmi. Pro každého dospívajícího je důležité obstát mezi svými vrstevníky, líbit se, být in. Zejména pro dívky se pak někdy může stát, že jídlo se pro ně stane prostředkem, jak se s těmito tlaky vyrovnávají. Anorexie, bulimie a záchvatovité nutkavé přejídání jsou aktuální problémy dnešní doby.

Jak se nenechat podvést?

Kritické myšlení je aplikováno na konkrétních příkladech podvodů, které demonstruje lektor: 1) demonstrace podvodu s horoskopy - proč tak sedí? (chladné čtení) 2) demonstrace podvodného čtení z ruky, příběh léčitele - podvodníka a placebo efekt. 3) Konspirační teorie - pravda nebo lež? Kritické myšlení a Occamova břitva v praxi.

Kult krásného těla

Program sestává ze dvou částí, první je určena více děvčatům, druhá více chlapcům, je ale vhodné, aby program absolvovaly koedukované skupiny. V první části se věnujeme kultu krásného těla, vlivu médií na image a z toho plynoucí rizika, jako je nízké sebevědomí, promiskuita a mentální anorexie. Ve druhé části se věnujeme pornografii a jejímu vlivu na osobnost člověka, jeho sexuální zdraví a vztah k druhému pohlaví.

Bolest-nemoc jménem šikana

Agrese (fyzická, psychická, sexuální a „kyber-šikana“) ve školním prostředí. Vysvětlení základních pojmů. Jak rozpoznat šikanu, jak se chovat k agresorům a jak pomoci obětem? Součástí jsou sociální hry a praktický nácvik chování. Důraz na význam dobrého a zdravého kolektivu jako nejefektivnější obrany proti šikanujícím agresorům. 

Skrytá nebezpečí internetu

Ztrapňování, urážení, nadávání, pomlouvání, obtěžování, vyhrožování, zastrašování, vydírání apod. pomocí informačních a komunikačních technologií. Rizika sociálních sítí, kybergrooming, kyberstalking, sexting, hoax,...kazuistiky a praktická doporučení, jak se bránit.

Netolismus

Program je rozdělen do několika bloků, ve kterých lektor klade žákům otázky, na které odpovídají ve skupinkách (co si představují pod pojmem netolismus, co je závislost a jak vzniká, jak trávíte svůj volný čas, jaká mohou být rizika spojená s netolismem na naše tělo, na naší psychiku. Povzbuzení k lepšímu využití volného času, kde hledat pomoc.

Moderní je nekouřit

Program se zabývá tím, co je závislost na cigaretách, proč někdo začíná kouřit, informuje o důsledcích kouření, zdravotních a finančních, co je pasivní kouření a kde je možné vyhledat pomoc.

Přátelství a láska

Interaktivní program: hledání odpovědí na otázky - Proč toužíme po vztahu, jak najít toho pravého tu pravou, jak se na to připravit, jak se vyhnout zklamání zranění, co může být ve vztahu nebezpečím? Samota, hledání partnera, budování vztahu, rozdíly ve vnímání sexuality mezi chlapcem a dívkou. Tři rozměry života, Desatero přátelství a lásky, vývoj intimity, kroky k vytvoření pevného vztahu.

Sex, AIDS a vztahy

O nemoci AIDS, jejím vzniku a rozšíření. O rizikovém způsobu chování a cestách přenosu HIV. Program je doplněn aktuálními statistikami a dalšími materiály jako jsou videa, fotografie apod. Kromě problematiky HIV/AIDS se lektoři dotýkají i souvisejících problémů, drog, pohlavního zneužití, pohlavních nemocí, antikoncepce, apod.

Jak si nenechat ublížit

Program informuje o tom, co je zneužívání a násilí, sexuální obtěžování, bezdotykové zneužívání, dotykové zneužívání, typy útočníků, jak se bránit, pověry o znásilnění, druhotné příznaky sexuálního zneužívání a kde hledat pomoc.

Holokaust a předsudky

Boj proti rasismu a předsudkům nemůžeme vyhrát, ale nesmíme proti nim přestat bojovat. Holokaust nám může sloužit jako nám blízký historický příklad, na kterém si můžeme popsat počátky i vyvrcholení rasistických a dalších xenofobních projevů.

Etická výchova a třídní kolektiv

Základní úlohou a posláním Etické výchovy je potřeba rozvíjet personální a sociální kompetence žáků, vést je k tzv. prosociálnosti (pozitivní vztahy, spolupráce, pomoc druhým, schopnost dialogu). A to především zážitkovou metodou.

Svět. náboženství a sekty

Vliv víry a náboženství v životě člověka a společnosti. Sekty a jejich charakteristika. Informativní seznámení se svět. náboženstvími s důrazem na ty, se kterými se můžeme setkat v ČR.

KAMARÁDEM BÝT, KAMARÁDY MÍT

Primární prevence šikany, agrese a ostrakismu, základy kamarádství/přátelství, zlaté pravidlo vztahů, dobré vztahy v kolektivu.

JSME DOBRÁ PARTA

Primární prevence, prevence šikany a ostrakismu, přijetí druhých, hodnota rozdílnosti mezi námi, respekt.

JSME TÝM

Interaktivní a zážitkový program s důrazem na objevení hodnoty spolupráce. Rozvoj empatie a prosociálnosti. Žáci dostanou příležitost reflektovat své chování a spolupracovat s ostatními na změně.

PLAVBA PO ONLINE MOŘI

Interaktivní a zážitkový program zaměřený na rozpoznání rizik užívání internetu. Pomocí konkrétních situací žáci samostatně stanovují pravidla, která na konci programu zůstanou ve třídě jako plakát.

ŘÍKAT ANO, ŘÍKAT NE

Interaktivní a zážitkový program zaměřený na zdravý vztah k autoritám – rodičům, učitelům, vedoucím kroužků, starším lidem. Pochopení vztahu zodpovědnosti a práv. Pomoci žákům vážit si dobrých autorit a umět říct ne, když se autorita chová špatně. Konkretní aplikace skrze scénky v různých situací.

Nuda a závislosti

Tabák, alkohol, tablet. Jak řešit nudu a osobní problémy.

FINANČNÍ GRAMOTNOST

Člověk jako dobrý správce. Dluhové pasti. Rozhodování.

Hrdinství 2-0

Osobní zodpovědnost. Hrdinství všedního dne. Vytvoření dovednosti pro zvyšování aktivity žáků, tedy jejich aktivizace na principu vnitřní motivace. Žák je schopen poznat, vnímat a opouštět svou komfortní zónu, což znamená, že je schopen vědomě zvyšovat a dále rozvíjet svou akceschopnost a iniciativnost a to jak ve výukovém procesu, tak v běžných životních situacích.

Seznam hodnocení v tématické skupině Zvol si život (ACET ČR, z.s.)

Ještě zde nejsou žádné recenze. Můžete být první, kdo pro lektora Mgr. Hota Roman nějakou napíše. Klikněte sem.