MAJÁK o. p. s. napomáhá prevenci rizikového chování a při řešení negativních sociálních vlivů mezi dětmi, mládeží a mladými dospělými. Preventivní programy realizuje již 18 let. Zaměřuje se zejména na programy na základních školách v Libereckém kraji, kde realizuje programy všeobecné, selektivní a indikované prevence. Komplexní program všeobecné primární prevence získal v roce 2014 certifikát odborné způsobilosti poskytovatele primární prevence rizikového chování. Na programy navazuje práce v nízkoprahových klubech v Liberci, Hrádku nad Nisou a Novém Městě pod Smrkem.

Web: http://majakops.cz/
Organizace: MAJÁK o.p.s.
Seznam lokalit: Liberecký kraj

Lekce - Seznam přednášek

BEZPEČNĚ ONLINE

Během programu jsou žáci vedeni k uvědomění si kladů a záporů virtuálního světa: gambling, netolismus, nakupování online. Dále je čas věnován kontaktu s cizí osobou, kde si žáci zkouší rozhovor s člověkem online. Následně pracují na bezpečném nastavení profilu na sociální síti a to včetně hesla. V závěru se program věnuje tématu kyberšikany formou vyprávěného příběhu. Obecný cíl: Předcházet možným nebezpečím při pohybu na internetu. Specifické cíle: Seznámit žáky se zásadami bezpečného pohybu na internetu. Přiblížit problematiku kyberšikany – její druhy, prostředky a prevence.

ZÁVISLOSTI

Program pracuje s pojmem závislost. Zaměřuje se na různé druhy látkových a nelátkových závislostí. V rámci aktivit program poukazuje na rizika a možné dopady závislosti. Program se věnuje mj. závislosti na cigaretách a alkoholu, netolismu a gamblingu. Na příběhu žáci reflektují důležitost osobních rozhodnutí a vlastní zodpovědnosti v životě. Obecný cíl: Předcházet vzniku látkových a nelátkových závislostí. Specifické cíle: Zvýšit dovednost odolávat tlaku vrstevnické skupiny. Posílit vlastní odpovědnost a odmítavý postoj k závislostnímu chování.

KRÁSA

V první hodině jsou žáci vedeni k uvědomění si okolního vlivu, včetně médií, na ideál krásy. Žáci výtvarně znázorňují, jak si představují hezké a ošklivé lidi. V další hodině pracují s pojmy krása, závislost, zdraví, poruchy příjmu potravy, plastiky, porovnávání se. Následně se program zaměřuje na vnímání vlastní hodnoty a sebepřijetí. V poslední hodině program pracuje s rozdíly mezi pohlavími a s genderovými stereotypy. Obecný cíl: Posílení vlastní hodnoty a sebepřijetí. Specifické cíle: Předcházet vzniku poruch příjmu potravy. Rozvoj vzájemné úcty v kolektivu.

NÁVYKOVÉ LÁTKY

S žáky je otevřena problematika návykových látek a vlivy, které vedou k experimentování. V další hodině program pracuje s fázemi závislosti uživatele návykové látky. V poslední hodině si žáci mohou uvědomit a propojit, co vše závislost na návykových látkách ovlivňuje. Obecný cíl: Předcházet vzniku závislosti na návykových látkách. Specifické cíle: Vést žáky k nastavení vlastního negativního postoje vůči experimentování a užívání.

SEXUALITA

Program pracuje s oblastmi spojenými s pojmem lidská sexualita. Následně program formou aktivity rozkrývá některé představy žáků o sexuálním životě a jejich reálné dopady na oblast partnerských vztahů a rizik spojených se sexuálním chováním, jako je např. HIV, nechtěné těhotenství ad. V poslední části je věnován prostor pro dotazy žáků v oblasti partnerských vztahů a chápání sexuality v období dospívání. Obecný cíl: Vést žáky k zodpovědnému přístupu k vlastní sexualitě. Specifické cíle: Reflektovat tlak okolí a jeho dopady na vlastní úsudek.

NA NETU

S žáky jsou formou brainstormingu probrány výhody a rizika internetu. Žáci poté formou názorných ukázek špatně nastavených profilů pracují s bezpečnou podobou profilu, včetně správy hesel. Další aktivita upozorňuje na nebezpečí komunikace s cizí osobou na internetu. V poslední hodině se program zabývá vlivem sociálních sítí a projevy kyberšikany. Ukazuje také na možnosti řešení a pomoci v případě těchto jevů. Obecný cíl: Předcházet možným nebezpečím při pohybu na internetu. Specifické cíle: Přiblížit problematiku kyberšikany – její druhy, prostředky, ochrana a řešení. Seznámit žáky se zásadami bezpečného pohybu na internetu.

BUĎ KAMARÁD

Program vede k porozumění a utvrzování respektu vůči druhým, nastavuje vzájemné hranice v chování. Žáci také vyjadřují to, jak vnímají svou třídu. V další hodině probíhá aktivita pro osvojení spolupráce, zdravé komunikace v kolektivu a vzájemné podpory a povzbuzování se. Obecný cíl: Předcházet agresivnímu chování žáků. Specifické cíle: Vést žáky k porozumění hranice mezi legrací a ubližováním. Rozvíjet spolupráci a komunikaci mezi žáky.

SRANDA NEBO UBLIŽOVÁNÍ

Program formou příběhů pracuje s vnímáním šikany z pohledu různých stran, vede žáky k respektování hranic druhých. Žáci také skrze práci s obrázkovými kartami charakterizují svou třídu a pojmenovávají její vlastnosti. V závěru programu žáci písemně vyjadřují lektorovi to, jak se cítí v třídním kolektivu. Obecný cíl: Předcházet projevům šikany v třídním kolektivu. Specifické cíle: Přiblížit negativní následky šikany na psychiku člověka u oběti, agresora i ostatních žáků třídního kolektivu. Vést žáky k porozumění vzájemných hranic. Základní mapování vztahů v kolektivu.

Návykové látky (MAJÁK o.p.s.)

S žáky je otevřena problematika návykových látek a vlivy, které vedou k experimentování. V další hodině program pracuje s fázemi závislosti uživatele návykové látky. V poslední hodině si žáci mohou uvědomit a propojit, co vše závislost na návykových látkách ovlivňuje. Obecný cíl: Předcházet vzniku závislosti na návykových látkách. Specifické cíle: Vést žáky k nastavení vlastního negativního postoje vůči experimentování a užívání.

Závislosti (MAJÁK o.p.s.)

Program pracuje s pojmem závislost. Zaměřuje se na různé druhy látkových a nelátkových závislostí. V rámci aktivit program poukazuje na rizika a možné dopady závislosti. Program se věnuje mj. závislosti na cigaretách a alkoholu, netolismu a gamblingu. Na příběhu žáci reflektují důležitost osobních rozhodnutí a vlastní zodpovědnosti v životě. Obecný cíl: Předcházet vzniku látkových a nelátkových závislostí. Specifické cíle: Zvýšit dovednost odolávat tlaku vrstevnické skupiny. Posílit vlastní odpovědnost a odmítavý postoj k závislostnímu chování.

Nestandartní program

Jedná se o programy, které nejsou v běžné nabídce. Jsou to například programy pro děti na psychiatrii, pro specialně praktické třídy atd.

Zase spolu

Nový program si klade za cíl reagovat na mezeru vzniklou nepřítomností kolektivu ve škole v době pandemie a posílit dynamiku kolektivu či objevit nově vzniklé problémy. Lektor s žáky reflektuje situaci a trávení času v době zavření škol. Žáci mají taktéž možnost pracovat v rámci techniky sami se sebou, je pracováno s posilněním vlastní hodnoty. Lektor nahlíží na kolektiv a případně pedagogovi sděluje možná nová rizika. Obecný cíl: Posílení třídního kolektivu. Specifické cíle: Prostor pro vzájemné sdílení žáků. Rozvíjet spolupráci žáků. Základní mapování vztahů v kolektivu. Vlastní uchopení proběhlé doby, sebereflexe žáků. Mapování rizikových faktorů v kolektivu.