MAJÁK o. p. s. napomáhá prevenci rizikového chování a při řešení negativních sociálních vlivů mezi dětmi, mládeží a mladými dospělými. Preventivní programy realizuje již 18 let. Zaměřuje se zejména na programy na základních školách v Libereckém kraji, kde realizuje programy všeobecné, selektivní a indikované prevence. Komplexní program všeobecné primární prevence získal v roce 2014 certifikát odborné způsobilosti poskytovatele primární prevence rizikového chování. Na programy navazuje práce v nízkoprahových klubech v Liberci, Hrádku nad Nisou a Novém Městě pod Smrkem.
Během programu jsou žáci vedeni k uvědomění si kladů a záporů virtuálního světa: gambling, netolismus, nakupování online. Dále je čas věnován kontaktu s cizí osobou, kde si žáci zkouší rozhovor s člověkem online. Následně pracují na bezpečném nastavení profilu na sociální síti a to včetně hesla. V závěru se program věnuje tématu kyberšikany formou vyprávěného příběhu.
Obecný cíl: Předcházet možným nebezpečím při pohybu na internetu.
Specifické cíle: Seznámit žáky se zásadami bezpečného pohybu na internetu.
Přiblížit problematiku kyberšikany – její druhy, prostředky a prevence.
Program pracuje s pojmem závislost. Zaměřuje se na různé druhy látkových a nelátkových závislostí. V rámci aktivit program poukazuje na rizika a možné dopady závislosti. Program se věnuje mj. závislosti na cigaretách a alkoholu, netolismu a gamblingu. Na příběhu žáci reflektují důležitost osobních rozhodnutí a vlastní zodpovědnosti v životě.
Obecný cíl: Předcházet vzniku látkových a nelátkových závislostí.
Specifické cíle: Zvýšit dovednost odolávat tlaku vrstevnické skupiny.
Posílit vlastní odpovědnost a odmítavý postoj k závislostnímu chování.
V první hodině jsou žáci vedeni k uvědomění si okolního vlivu, včetně médií, na ideál krásy. Žáci výtvarně znázorňují, jak si představují hezké a ošklivé lidi. V další hodině pracují s pojmy krása, závislost, zdraví, poruchy příjmu potravy, plastiky, porovnávání se. Následně se program zaměřuje na vnímání vlastní hodnoty a sebepřijetí. V poslední hodině program pracuje s rozdíly mezi pohlavími a s genderovými stereotypy.
Obecný cíl: Posílení vlastní hodnoty a sebepřijetí.
Specifické cíle: Předcházet vzniku poruch příjmu potravy.
Rozvoj vzájemné úcty v kolektivu.
S žáky je otevřena problematika návykových látek a vlivy, které vedou k experimentování. V další hodině program pracuje s fázemi závislosti uživatele návykové látky. V poslední hodině si žáci mohou uvědomit a propojit, co vše závislost na návykových látkách ovlivňuje.
Obecný cíl: Předcházet vzniku závislosti na návykových látkách.
Specifické cíle: Vést žáky k nastavení vlastního negativního postoje vůči experimentování a užívání.
Program pracuje s oblastmi spojenými s pojmem lidská sexualita. Následně program formou aktivity rozkrývá některé představy žáků o sexuálním životě a jejich reálné dopady na oblast partnerských vztahů a rizik spojených se sexuálním chováním, jako je např. HIV, nechtěné těhotenství ad. V poslední části je věnován prostor pro dotazy žáků v oblasti partnerských vztahů a chápání sexuality v období dospívání.
Obecný cíl: Vést žáky k zodpovědnému přístupu k vlastní sexualitě.
Specifické cíle: Reflektovat tlak okolí a jeho dopady na vlastní úsudek.
S žáky jsou formou brainstormingu probrány výhody a rizika internetu. Žáci poté formou názorných ukázek špatně nastavených profilů pracují s bezpečnou podobou profilu, včetně správy hesel. Další aktivita upozorňuje na nebezpečí komunikace s cizí osobou na internetu. V poslední hodině se program zabývá vlivem sociálních sítí a projevy kyberšikany. Ukazuje také na možnosti řešení a pomoci v případě těchto jevů.
Obecný cíl: Předcházet možným nebezpečím při pohybu na internetu.
Specifické cíle: Přiblížit problematiku kyberšikany – její druhy, prostředky, ochrana a řešení.
Seznámit žáky se zásadami bezpečného pohybu na internetu.
Program vede k porozumění a utvrzování respektu vůči druhým, nastavuje vzájemné hranice v chování. Žáci také vyjadřují to, jak vnímají svou třídu. V další hodině probíhá aktivita pro osvojení spolupráce, zdravé komunikace v kolektivu a vzájemné podpory a povzbuzování se.
Obecný cíl: Předcházet agresivnímu chování žáků.
Specifické cíle: Vést žáky k porozumění hranice mezi legrací a ubližováním.
Rozvíjet spolupráci a komunikaci mezi žáky.
Program formou příběhů pracuje s vnímáním šikany z pohledu různých stran, vede žáky k respektování hranic druhých. Žáci také skrze práci s obrázkovými kartami charakterizují svou třídu a pojmenovávají její vlastnosti. V závěru programu žáci písemně vyjadřují lektorovi to, jak se cítí v třídním kolektivu.
Obecný cíl: Předcházet projevům šikany v třídním kolektivu.
Specifické cíle: Přiblížit negativní následky šikany na psychiku člověka u oběti, agresora i ostatních žáků třídního kolektivu.
Vést žáky k porozumění vzájemných hranic.
Základní mapování vztahů v kolektivu.
S žáky je otevřena problematika návykových látek a vlivy, které vedou k experimentování. V další hodině program pracuje s fázemi závislosti uživatele návykové látky. V poslední hodině si žáci mohou uvědomit a propojit, co vše závislost na návykových látkách ovlivňuje.
Obecný cíl: Předcházet vzniku závislosti na návykových látkách.
Specifické cíle:
Vést žáky k nastavení vlastního negativního postoje vůči experimentování a užívání.
Program pracuje s pojmem závislost. Zaměřuje se na různé druhy látkových a nelátkových závislostí. V rámci aktivit program poukazuje na rizika a možné dopady závislosti. Program se věnuje mj. závislosti na cigaretách a alkoholu, netolismu a gamblingu. Na příběhu žáci reflektují důležitost osobních rozhodnutí a vlastní zodpovědnosti v životě.
Obecný cíl: Předcházet vzniku látkových a nelátkových závislostí.
Specifické cíle: Zvýšit dovednost odolávat tlaku vrstevnické skupiny.
Posílit vlastní odpovědnost a odmítavý postoj k závislostnímu chování.
Jedná se o programy, které nejsou v běžné nabídce. Jsou to například programy pro děti na psychiatrii, pro specialně praktické třídy atd.
Nový program si klade za cíl reagovat na mezeru vzniklou nepřítomností kolektivu ve škole v době pandemie a posílit dynamiku kolektivu či objevit nově vzniklé problémy. Lektor s žáky reflektuje situaci a trávení času v době zavření škol. Žáci mají taktéž možnost pracovat v rámci techniky sami se sebou, je pracováno s posilněním vlastní hodnoty. Lektor nahlíží na kolektiv a případně pedagogovi sděluje možná nová rizika.
Obecný cíl: Posílení třídního kolektivu.
Specifické cíle: Prostor pro vzájemné sdílení žáků.
Rozvíjet spolupráci žáků.
Základní mapování vztahů v kolektivu.
Vlastní uchopení proběhlé doby, sebereflexe žáků.
Mapování rizikových faktorů v kolektivu.