Jsem lektorkou preventivních programů Etické dílny®, které pomáhají dětem na základních školách rozvíjet dovednosti pro život a předcházet rizikovému chování.
Bližší popis programů Etické dílny® je na www.etickedilny.cz.
Jako lektorka jsem prošla výcvikem v Lektorském kurzu Etické Dílny, procházím pravidelným intervizním a supervizním setkáváním, průběžně se vzdělávám v oblasti etické výchovy, primární prevence, atd. V lektorské práci čerpám ze svých odborných znalostí, ale také ze svých životních zkušeností v práci s dětmi a mládeží.
Objasňuje všechny změny v období dospívání – jak psychické, tak tělesné. Odhaluje mnohá „tajemství“ dozrávání v ženu. Cílem je posilovat u dívek úctu k vlastnímu tělu a hledání zdravého postoje k lidské sexualitě.
S chlapci rodiče hovoří o změnách v dospívání většinou méně než s děvčaty.
Proto bývá beseda s chlapci přijímána s nadšením. Velmi je zajímá, jak
funguje jejich tělo. V besedě jsou chlapci vedeni k úctě k lidskému tělu a správnému
přijímání sexuality muže a ženy, život už od počátku poznávají jako
velký dar.
Velmi živou součástí besedy bývá diskuse o nevhodnosti pornografických
časopisů a filmů, rovněž o sexuálním zneužívání. Chlapci vítají možnost ptát
se otevřeně na otázky kolem lidské sexuality. Cílem je vysvětlit vše pravdivě
a především v rámci skutečného vztahu lásky dvou lidí.
Beseda pomáhá ujasnit si pojem zamilovanost a skutečná láska. Láska
je předkládána jako vztah dvou lidí nejen jako „dobrá zábava v podobě
sexuálních aktivit“. Cílem je posilovat uvědomění vlastní odpovědnosti za
sebe, své jednání a výběr partnera. Uvědomit si velkou sílu a vliv společnosti
a medií – a co chci já skutečně žít?
Skutečné životní příběhy a výpovědí mladých lidí oslovují nejvíce. Nejde
o příběhy z komerčních časopisů, ale skutečné a někdy tvrdé životní zkušenosti.
Beseda předkládá vše potřebné – informace i životní zkušenosti – pro
vytváření životních postojů a hodnot mladého dospívajícího člověka, který
končí základní školní docházku. Klade si za cíl posílit úctu k lidskému
životu, osobnosti každého člověka a také vlastní sebeúctu. Bez ní se stává
člověk bezohledným a sobeckým jedincem. Vytvoření postoje úcty k životu
je základem vší prevence neplánovaného těhotenství, interrupcí, pohlavních
nemocí i násilí ve vztazích.
Pomocí velké maňáskové loutky a hry „Co bys dělal, kdyby…“ se děti naučí, jak se chovat v nejrůznějších nebezpečných situacích. Vyrobí si plakátek a pomocí simulací si zahrají na telefonování na krizová telefonní čísla a způsob chování při kritické situaci.
Uděláme si diskusní testík, jak má vypadat dobrý kamarád? Formou hry hledáme vodítka, jak se stát dobrým kamarádem. Vyrobíme dárek pro kamaráda.
Jaké jsou nejtíživější problémy se sourozenci? Diskusní hra Kdo to má lepší? (sourozenecké konstelace). Scénky a hry, jak řešit typické problémy v komunikaci se sourozenci (nadávání, provokování, neochota ustoupit, hádky). Všechny poznatky lze uplatnit i v kamarádských vztazích.
Jaké mívají děti s rodiči problémy a jak je děti řeší. Jak správně řešit spory s rodiči? Sociální hra
„Bezva mamka, bezva taťka“.
K čemu je škola vůbec dobrá? Problémy se spolužáky – jaké mohou být a jak je řešit?
Rozdíl škádlení a šikana – jak reagovat? Smysl pravidel. Jak vytvářet dobrou atmosféru ve třídě?
Dotazník a diskuse: Jaký máme vztah penězům
a dalším hodnotám? Sociální hra Dvě vesnice. Skupinová hra Jak pomáhat i bez peněz?
Soutěžní kvíz Naše peníze.
Co jsou to média? Lze poznat, kdy mluví média pravdu? Co nám hrozí na internetu? Jak se chránit? Jak se slušně chovat na internetu? Kdo je můj mediální hrdina, jaký je a jak mě ovlivňuje?
Pomocí obrázků a dotazníku diskutujeme o důležitosti vzhledu, roli vzhledu a dalších
vlastností ve vztazích. U videí otevřeme otázku vzorů. Skupinová práce, jak pracovat na svém charakteru.
Aktivita Naše charakteristické vlastnosti. Diskuse
o hodnotě života. Skupinová práce Život v rovnováze (láska k druhým / láska k sobě).
Diskuse nad citáty. Co dělá dobrého přítele dobrým přítelem? Kreativní ztvárnění přátelství. Sociální hra na krizové situace mezi přáteli.
Šťastné rodiny – na čem stojí jejich štěstí?
Co můžeme a co nemůžeme změnit?
Aktivity Sourozenecké konstelace a Konflikt s rodiči. Rozvod – jakou v tom hrají roli děti?
Hry na důvěru.
Prostřednictvím her a diskusí se zamyslíme nad vlivem peněz na mezilidské vztahy a nad svým postojem k penězům. Otevřeme i problematiku života na dluh. Ukážeme si velké rozdíly v životní úrovni z globálního hlediska. Jak můžeme prakticky pomáhat potřebným?
Úvodní hra na rozdílnosti a vznik předsudků? Hravou a diskusní formou projdeme skupiny, vůči nimž jsou v naší společnosti nejčastěji předsudky. Co s nimi? Rasismus. Romská problematika a problematika utečenců.
Jakou mají slova moc? Sociální hry na komunikaci, kritiku, chválu... Nacvičování konstruktivní kritiky.
Lži, pomluvy a vulgarismy. Jak s nimi? Modelové situace.
Jak se zorientovat v bludišti hodnot, jak aktivně a zodpovědně přistupovat k vlastním rozhodnutím,
jak se vyrovnat s následky svých chyb. Doplňovačka Odpuštění. Tombola s poučením.
Programem provází loutka „Mluvící Bible“. Prostřednictvím tajemných předmětů ze starého kufru, se děti seznámí s obsahem Bible, historickými fakty a zajímavostmi. Samozřejmě si povíme i o vzniku Bible kralické a jejím významu pro českou zemi. Součástí programu je i úryvek z Bible, ukázky a prohlídka Biblí v originálních jazycích i nových překladech, a zábavný opakovací kvíz. Program si dává za cíl pestrým a zajímavým způsobem seznámit děti s touto jedinečnou knihou.
Žáci se seznámí s obsahem Bible, zajímavostmi a odlišnostmi oproti jiným náboženským spisům. Povíme si o historii Bible jako takové, jazykových překladech, o vzniku Bible kralické a jejím významu pro českou zemi. Součástí programu je též práce s textem, ukázky Biblí v originálních jazycích i různých zajímavých překladech a opakovací kvíz. Na závěr si mohou žáci prohlédnout různá vydání, včetně výtisku pro nevidomé…
Děti provází programem velká maňásková loutka,
se kterou si děti povídají o kamarádství a hrají si,
jak správně reagovat na ošklivé chování. Společné hry mají děti povzbudit k vzájemným pozitivním vztahům.
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy.
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy, které si žáci na závěr také vyrobí.
"Státy se udržují těmi ideály, z nichž se zrodily." T. G. Masaryk
Společnosti České studny a Křesťanská akademie mladých pro vás připravily nový vzdělávací program ke 100. výročí založení ČSR. České studny v roce 2015 zrealizovaly projekt Husovy stopy, který měl ve školách velký ohlas - podlahové samolepky Husových hodnot si objednalo přes 600 škol a mnohé využily i interaktivní dílnu „Tajemství husích stop“.
V rámci série programů „Duchovní dědictví“ nabízíme nyní vzdělávací program Staleté kořeny pro základní školy. Obsahuje učivo o naší státnosti, dějinách a národních kořenech včetně odkazu nejvýznamnějších českých osobností. Cílem je posílit národní i osobní identitu a inspirovat žáky pozitivními vzory z dějin i současnosti. Program tak naplňuje požadavky RVP pro vlastivědu, občanskou výchovu a dějepis.
Pro tento projekt jsme vyškolili lektory, kteří zajišťují preventivní a etické programy, a při této jedinečné příležitosti oslav kulatého výročí vzniku republiky se zapojili i do tohoto jednorázového programu v roce 2018. Pokud máte zájem o náš program a chtěli byste ho realizovat ve své škole, oslovte některého z našich lektorů a dohodněte s ním termín a podmínky pro realizaci programu.
Program je interaktivní, vyškolení lektoři pracují s žáky v kruhu s cílem vyvolat diskusi nad uvedenými tématy.
Interaktivní dílna Komenský 2020 je vzdělávací program určený pro základní a střední školy, v němž se studenti seznámí zajímavou a moderní formou s životem J. A. Komenského. Na příkladu Komenského si studenti zformulují „timeline“ - časovou osu svého vlastního života a uvědomí si základní lidské touhy. Seznámí se s největší touhou Komenského - touhou po nápravě lidstva. Vyvrcholením programu je motivace studentů k zapojení se do skupinových "Projektů proměny” dle myšlenek J. A. Komenského. Tyto projekty budou součástí celostátní kampaně s účastí médií.
Program naplňuje požadavky RVP pro dějepis, občanskou výchovu a základy společenských věd.
Obvyklá cena za program je od 800 Kč.