Jsem lektorkou preventivních programů Etické dílny®, které pomáhají dětem na základních školách rozvíjet dovednosti pro život a předcházet rizikovému chování.
Bližší popis programů Etické dílny® je na www.etickedilny.cz.
Prošla jsem výcvikem v Lektorském kurzu ED, procházím pravidelným intervizním a supervizním setkáváním, průběžně se vzdělávám v oblasti etické výchovy, primární prevence, atd. V lektorské práci čerpám ze svých odborných znalostí, ale také ze svých životních zkušeností v práci s dětmi a mládeží.

Organizace: Hope4kids, z.s. – Etické dílny®
Seznam lokalit: Olomoucký kraj

Certifikace programu:
Certifikát ke stažení

Lekce v tématické skupině Etické dílny® (Hope4kids, z.s.)

Jak se chránit v nebezpečných situacích?

Pomocí velké maňáskové loutky a hry „Co bys dělal, kdyby…“ se děti naučí, jak se chovat v nejrůznějších nebezpečných situacích. Vyrobí si plakátek a pomocí simulací si zahrají na telefonování na krizová telefonní čísla a způsob chování při kritické situaci.

Jak se stát dobrým kamarádem?

Uděláme si diskusní testík, jak má vypadat dobrý kamarád? Formou hry hledáme vodítka, jak se stát dobrým kamarádem. Vyrobíme dárek pro kamaráda.

Jak být v pohodě se sourozenci?

Jaké jsou nejtíživější problémy se sourozenci? Diskusní hra Kdo to má lepší? (sourozenecké konstelace). Scénky a hry, jak řešit typické problémy v komunikaci se sourozenci (nadávání, provokování, neochota ustoupit, hádky). Všechny poznatky lze uplatnit i v kamarádských vztazích.

Jak mít pěkný vztah s rodiči?

Jaké mívají děti s rodiči problémy a jak je děti řeší. Jak správně řešit spory s rodiči? Sociální hra „Bezva mamka, bezva taťka“.

Jak překonat starosti ve škole?

K čemu je škola vůbec dobrá? Problémy se spolužáky – jaké mohou být a jak je řešit? Rozdíl škádlení a šikana – jak reagovat? Smysl pravidel. Jak vytvářet dobrou atmosféru ve třídě?

Co dělat se svým vzhledem?

Jaké mohou být problémy se vzhledem. Existuje dokonalá krása? Co je to krása a jak jí dosáhnout. Skupinové práce.

Jak správně naložit se svými penězi?

Dotazník a diskuse: Jaký máme vztah penězům a dalším hodnotám? Sociální hra Dvě vesnice. Skupinová hra Jak pomáhat i bez peněz? Soutěžní kvíz Naše peníze.

Jak správně využívat IT a média?

Co jsou to média? Lze poznat, kdy mluví média pravdu? Co nám hrozí na internetu? Jak se chránit? Jak se slušně chovat na internetu? Kdo je můj mediální hrdina, jaký je a jak mě ovlivňuje?

Image, nebo charakter?

Pomocí obrázků a dotazníku diskutujeme o důležitosti vzhledu, roli vzhledu a dalších vlastností ve vztazích. U videí otevřeme otázku vzorů. Skupinová práce, jak pracovat na svém charakteru.

Kdo jsem?

Aktivita Naše charakteristické vlastnosti. Diskuse o hodnotě života. Skupinová práce Život v rovnováze (láska k druhým / láska k sobě).

Sex, láska a vztahy

Pexeso o sexu (různé úhly pohledu na sex). Formou her a aktivit se zamyslíme nad tím, co všechno ovlivňuje naše rozhodování v oblasti sexuality, seznámíme se se základními fakty o pohlavních nemocech, zjistíme rozdíly mezi zamilovaností a láskou, ukážeme si 4 kroky k vytvoření pevného vztahu.

Přátelé

Diskuse nad citáty. Co dělá dobrého přítele dobrým přítelem? Kreativní ztvárnění přátelství. Sociální hra na krizové situace mezi přáteli.

Rodina

Šťastné rodiny – na čem stojí jejich štěstí? Co můžeme a co nemůžeme změnit? Aktivity Sourozenecké konstelace a Konflikt s rodiči. Rozvod – jakou v tom hrají roli děti? Hry na důvěru.

Peníze, peníze, peníze

Prostřednictvím her a diskusí se zamyslíme nad vlivem peněz na mezilidské vztahy a nad svým postojem k penězům. Otevřeme i problematiku života na dluh. Ukážeme si velké rozdíly v životní úrovni z globálního hlediska. Jak můžeme prakticky pomáhat potřebným?

Život v mediální džungli

Ty a počítač. Pexeso pozitiv a negativ internetu. Hra na chat. „Naši“ youtubeři. Pravidla bezpečného užívání internetu hravě.

Vážíš si svého těla, nebo ho zneužíváš?

Hlasování Alkohol a dospívající. Co víš o alkoholu? Rozdíly rizikové pití, opilost a alkoholismus. Jak nepodlehnout tlaku skupiny ke konzumaci alkoholu? Poruchy příjmu potravy a sebepoškozování - kde je jejich kořen? Aktivita Jak překonat těžká období?

Pohoda a klídek bez tabáčku

Aktivita Vcítění se do kuřáka. Testík Mýty o kouření. Kreativní ztvárnění antireklam na kouření. Scénky, jak se naučit říkat: Ne!

Předsudky

Úvodní hra na rozdílnosti a vznik předsudků? Hravou a diskusní formou projdeme skupiny, vůči nimž jsou v naší společnosti nejčastěji předsudky. Co s nimi? Rasismus. Romská problematika a problematika utečenců.

O stáří vesele i nevesele

Kdy nastává stáří? Mají senioři nějakou hodnotu pro společnost? Zaslouží si naši úctu? Jaké řeší problémy a jak jim může jejich okolí pomoci? Nevyléčitelná nemoc v rodině – hospice. Eutanázie - úskalí. Úmrtí v rodině – jak se s tím vyrovnat?

Moc slova

Jakou mají slova moc? Sociální hry na komunikaci, kritiku, chválu... Nacvičování konstruktivní kritiky. Lži, pomluvy a vulgarismy. Jak s nimi? Modelové situace.

Morální bludiště

Jak se zorientovat v bludišti hodnot, jak aktivně a zodpovědně přistupovat k vlastním rozhodnutím, jak se vyrovnat s následky svých chyb. Doplňovačka Odpuštění. Tombola s poučením.

Buďme kamarádi

Děti provází programem velká maňásková loutka, se kterou si děti povídají o kamarádství a hrají si, jak správně reagovat na ošklivé chování. Společné hry mají děti povzbudit k vzájemným pozitivním vztahům.

Jak se máš?

Žáky provází programem mluvící maňásková loutka - děti si s ní povídají o tom, jak se cítí, učí se rozlišovat radost, smutek, strach a hněv. Pomocí aktivit, her a písničky se učí na tyto emoce správně reagovat.

Hrajeme si spolu

Žáky provází programem mluvící maňásková loutka. Prostřednictvím hravých aktivit, popletené pohádky, písničky a divadla s plyšáky se děti učí spolupracovat, být s ostatními trpěliví a neodstrkovat někoho ze hry.

Jak se stalo, že jsem tady

Aktivita Zrcátko a Každý je jiný (jedinečnost člověka), vyprávění Jak vzniká nový život, aktivita Dort (aneb co patří k lásce), diskuse Co když se mi někdo líbí. Pro účast na programu je třeba souhlas zákonného zástupce.

Na vlně emocí

Žáci si vyzkouší intenzitu a rychlost svých emocí v různých situacích. Různé reakce na strach. Čtyři kroky, jak zvládat emoce. Skupinová aktivita na hledání skutečných příčin emotivních reakcí. Vnímání druhých, hra. Seznámení s aplikací Nepanikař.

Mise: Tajemný ostrov

Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem. Děti se na základě legendy stanou součástí dobrodružného fantasy příběhu, ve kterém při záchranné výpravě za bájnými rostlinami zažijí pestrou škálu her a aktivit, zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativní řešení a prevenci agresivity. Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků. Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.

MiniMise: Tajemný ostrov

Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem. Děti se na základě legendy stanou součástí dobrodružného fantasy příběhu, ve kterém při záchranné výpravě za bájnými rostlinami zažijí pestrou škálu her a aktivit, zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativní řešení a prevenci agresivity. Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků. Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.

Expedice: Tajemný ostrov

Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem. Žáci v rámci "přípravy na dobrodružnou expedici" zažijí pestrou škálu her a aktivit zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativitu a prevenci agresivity. Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků. Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.

MiniExpedice: Tajemný ostrov

Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem. Žáci v rámci "přípravy na dobrodružnou expedici" zažijí pestrou škálu her a aktivit zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativitu a prevenci agresivity. Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků. Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.

Filmová škola

Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem. Žáci v ilustračních situacích vztažených k filmové tvorbě zažijí pestrou škálu her a aktivit zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativitu a prevenci agresivity.