Děti jsou formou dialogu a jednoduché dramatizace uvedeny do vyprávění biblického příběhu o narození Ježíše z Nazareta, do kterého se zapojí vytvářením vlastní hvězdy nad Betlémem. Jedním z cílů programu je uvědomit si souvislost příběhu se současností a upevnit vzájemné vztahy dětí ve třídě.
Osnova hodiny:
1. Představení
2. Odkrývání tajemství
3. Příběh narození Ježíše z Nazareta
4. Vytváření obrazu hvězdy
5. Závěr
Děti po úvodní motivaci tvoří pomocí brainstormingu soubor hesel, která se pro ně spojují s Vánoci, všímají si jejich různorodosti i protikladnosti. Pomocí řízené diskuze rozlišují, která z těchto hesel se týkají komerce, lidové a křesťanské tradice. Za pomoci pracovního listu si děti pojmenovávají, co je pro ně osobně o Vánocích nejdůležitější, co vyvolává atmosféru „Vánoc“, a prostřednictvím obrázku zachycujícího vánoční událost a krátkého výkladu si mají uvědomit souvislost křesťanské podstaty Vánoc s touhou po pokoji a štěstí, která je vlastní každému člověku.
Osnova hodiny:
1. Představení sebe a třídy
2. Asociace na slovo Vánoce
3. Co je pro mě o Vánocích nejdůležitější?
4. Rozlišení komerce, lidové tradice a křesťanské tradice
5. Co je pro křesťany o Vánocích nejdůležitější
6. Moje „vánoce“
7. Závěr
Jedná se o program na 1 vyučovací hodinu určený pro 1. stupeň, který kombinací příběhu, prezentace a koled hraných naživo má za cíl připomenout původní příběh Vánoc.
Interaktivní program Komenský – příběh lidskosti je vzdělávací program určený pro základní a střední školy, v němž se žáci seznámí zajímavou a moderní formou s životem a dílem J. A. Komenského. Na příkladu Komenského si studenti zformulují „timeline“ – časovou osu svého vlastního života a uvědomí si základní lidské potřeby a touhy. Seznámí se s největší touhou Komenského – touhou po nápravě lidstva.
Vyvrcholením programu je motivace studentů k zapojení se do skupinových Projektů proměny, díky čemuž dostanou příležitost inspirovat českou veřejnost k uskutečnění pozitivní změny ve svém okolí v sedmi konkrétních oblastech dle myšlenek J. A. Komenského. Navíc své projekty mohou přihlásit do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu.
Program naplňuje požadavky RVP pro dějepis, občanskou výchovu a základy společenských věd.
Obvyklá cena za program je od 1200 Kč.
Cíle:
• žáci se mají seznámit s biblickým příběhem narození Ježíše z Nazareta a jeho poselstvím
• žáci si mají uvědomit jeho aktuálnost i v dnešní době a na jeho základě upevnit vztahy mezi sebou
Vazby na kompetence:
Osnova hodiny:
• 1. Představení
• 2. Odkrývání tajemství
• 3. Příběh narození Ježíše z Nazareta
• 4. Vytváření obrazu hvězdy
• 5. Závěr
Kompetence k učení:
• žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence sociální a personální:
• žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi
přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů a v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
Kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí a váží si jejich vnitřních hodnot
• žák respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví
Rodina je jednou z nejcennějších hodnot lidského života. Projevování lásky je dovednost, které se lze naučit. Je užitečné si uvědomit, že jsme rozdílní a máme různé jazyky lásky. Naučit se
užívat jazyky lásky jednotlivých členů rodiny může být cenným nástrojem pro vzájemné hlubší
porozumění.
Anotace
Lekce vede žáky k zamyšlení nad významem rodiny pro jejich život. Pomocí samostatného uvažování a diskuze si žáci zařadí rodinu do svého osobního hodnotového žebříčku. Ve druhé části se
děti seznámí s pomocí videa s principy pěti jazyků lásky, uvědomí si, že jednotliví členové rodiny
jsou různí a že lásku vyjadřují i přijímají rozdílným způsobem. V závěru hodiny se budou moci
rozhodnout pro experiment, při němž si vyzkouší pět jazyků lásky v praxi.
Preventivně vzdělávací program s časovou dotací čtyř vyučovacích hodin
Cílem je stmelit třídní kolektiv, poskytnout žákům společný zážitek a aktivizovat je ke konkrétní „dobré věci“ v jejich okolí, obci či komunitě. Bonusem je pak možnost přihlásit tyto Projekty proměny do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu.
V první části se žáci seznámí zajímavou a interaktivní formou s klíčovými životními etapami Jana Amose Komenského. Jeho osobní příběh a zejména jeho schopnost nevzdávat se v těžkých životních situacích je pro dnešní mladé lidi velmi inspirativní. Zahrají si labyrint a dozví se také o celoživotní touze Komenského po proměně lidstva k lepšímu, která není možná bez proměny jednotlivce.
V druhé části jsou žáci v návaznosti na vizi Komenského prakticky vedeni k tomu, aby navrhli a následně sami zrealizovali svůj vlastní týmový nebo osobní Projekt proměny v některé z těchto oblastí: rodina, vzdělanost, vláda, víra, podnikavost, umění a média.