Jsem lektorkou preventivních programů Etické dílny®, které pomáhají dětem na základních školách rozvíjet dovednosti pro život a předcházet rizikovému chování.
Bližší popis programů Etické dílny® je na www.etickedilny.cz.
Prošla jsem výcvikem v Lektorském kurzu ED, procházím pravidelným intervizním a supervizním setkáváním, průběžně se vzdělávám v oblasti etické výchovy, primární prevence, atd. V lektorské práci čerpám ze svých odborných znalostí, ale také ze svých životních zkušeností v práci s dětmi a mládeží.
Pomocí velké maňáskové loutky a hry „Co bys dělal, kdyby…“ se děti naučí, jak se chovat v nejrůznějších nebezpečných situacích. Vyrobí si plakátek a pomocí simulací si zahrají na telefonování na krizová telefonní čísla a způsob chování při kritické situaci.
Uděláme si diskusní testík, jak má vypadat dobrý kamarád? Formou hry hledáme vodítka, jak se stát dobrým kamarádem. Vyrobíme dárek pro kamaráda.
Jaké jsou nejtíživější problémy se sourozenci? Diskusní hra Kdo to má lepší? (sourozenecké konstelace). Scénky a hry, jak řešit typické problémy v komunikaci se sourozenci (nadávání, provokování, neochota ustoupit, hádky). Všechny poznatky lze uplatnit i v kamarádských vztazích.
Jaké mívají děti s rodiči problémy a jak je děti řeší. Jak správně řešit spory s rodiči? Sociální hra
„Bezva mamka, bezva taťka“.
K čemu je škola vůbec dobrá? Problémy se spolužáky – jaké mohou být a jak je řešit?
Rozdíl škádlení a šikana – jak reagovat? Smysl pravidel. Jak vytvářet dobrou atmosféru ve třídě?
Jaké mohou být problémy se vzhledem. Existuje dokonalá krása? Co je to krása a jak jí dosáhnout. Skupinové práce.
Dotazník a diskuse: Jaký máme vztah penězům
a dalším hodnotám? Sociální hra Dvě vesnice. Skupinová hra Jak pomáhat i bez peněz?
Soutěžní kvíz Naše peníze.
Co jsou to média? Lze poznat, kdy mluví média pravdu? Co nám hrozí na internetu? Jak se chránit? Jak se slušně chovat na internetu? Kdo je můj mediální hrdina, jaký je a jak mě ovlivňuje?
Pomocí obrázků a dotazníku diskutujeme o důležitosti vzhledu, roli vzhledu a dalších
vlastností ve vztazích. U videí otevřeme otázku vzorů. Skupinová práce, jak pracovat na svém charakteru.
Aktivita Naše charakteristické vlastnosti. Diskuse
o hodnotě života. Skupinová práce Život v rovnováze (láska k druhým / láska k sobě).
Pexeso o sexu (různé úhly pohledu na sex). Formou her a aktivit se zamyslíme nad tím, co všechno ovlivňuje naše rozhodování v oblasti sexuality, seznámíme se se základními fakty o pohlavních
nemocech, zjistíme rozdíly mezi zamilovaností
a láskou, ukážeme si 4 kroky k vytvoření pevného vztahu.
Diskuse nad citáty. Co dělá dobrého přítele dobrým přítelem? Kreativní ztvárnění přátelství. Sociální hra na krizové situace mezi přáteli.
Šťastné rodiny – na čem stojí jejich štěstí?
Co můžeme a co nemůžeme změnit?
Aktivity Sourozenecké konstelace a Konflikt s rodiči. Rozvod – jakou v tom hrají roli děti?
Hry na důvěru.
Prostřednictvím her a diskusí se zamyslíme nad vlivem peněz na mezilidské vztahy a nad svým postojem k penězům. Otevřeme i problematiku života na dluh. Ukážeme si velké rozdíly v životní úrovni z globálního hlediska. Jak můžeme prakticky pomáhat potřebným?
Ty a počítač. Pexeso pozitiv a negativ internetu.
Hra na chat. „Naši“ youtubeři. Pravidla bezpečného užívání internetu hravě.
Hlasování Alkohol a dospívající. Co víš o alkoholu? Rozdíly rizikové pití, opilost a alkoholismus. Jak nepodlehnout tlaku skupiny ke konzumaci alkoholu? Poruchy příjmu potravy a sebepoškozování -
kde je jejich kořen? Aktivita Jak překonat těžká období?
Aktivita Vcítění se do kuřáka. Testík Mýty o kouření. Kreativní ztvárnění antireklam na kouření. Scénky, jak se naučit říkat: Ne!
Úvodní hra na rozdílnosti a vznik předsudků? Hravou a diskusní formou projdeme skupiny, vůči nimž jsou v naší společnosti nejčastěji předsudky. Co s nimi? Rasismus. Romská problematika a problematika utečenců.
Kdy nastává stáří? Mají senioři nějakou hodnotu
pro společnost? Zaslouží si naši úctu? Jaké řeší problémy a jak jim může jejich okolí pomoci? Nevyléčitelná nemoc v rodině – hospice. Eutanázie - úskalí. Úmrtí v rodině – jak se s tím vyrovnat?
Jakou mají slova moc? Sociální hry na komunikaci, kritiku, chválu... Nacvičování konstruktivní kritiky.
Lži, pomluvy a vulgarismy. Jak s nimi? Modelové situace.
Jak se zorientovat v bludišti hodnot, jak aktivně a zodpovědně přistupovat k vlastním rozhodnutím,
jak se vyrovnat s následky svých chyb. Doplňovačka Odpuštění. Tombola s poučením.
Děti provází programem velká maňásková loutka,
se kterou si děti povídají o kamarádství a hrají si,
jak správně reagovat na ošklivé chování. Společné hry mají děti povzbudit k vzájemným pozitivním vztahům.
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy.
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy, které si žáci na závěr také vyrobí.
Žáky provází programem mluvící maňásková loutka - děti si s ní povídají o tom, jak se cítí, učí se rozlišovat radost, smutek, strach a hněv. Pomocí aktivit, her a písničky se učí na tyto emoce správně reagovat.
Žáky provází programem mluvící maňásková loutka. Prostřednictvím hravých aktivit, popletené pohádky, písničky a divadla s plyšáky se děti učí spolupracovat, být s ostatními trpěliví a neodstrkovat někoho ze hry.
Interaktivní program Komenský – příběh lidskosti je vzdělávací program určený pro základní a střední školy, v němž se žáci seznámí zajímavou a moderní formou s životem a dílem J. A. Komenského. Na příkladu Komenského si studenti zformulují „timeline“ – časovou osu svého vlastního života a uvědomí si základní lidské potřeby a touhy. Seznámí se s největší touhou Komenského – touhou po nápravě lidstva.
Vyvrcholením programu je motivace studentů k zapojení se do skupinových Projektů proměny, díky čemuž dostanou příležitost inspirovat českou veřejnost k uskutečnění pozitivní změny ve svém okolí v sedmi konkrétních oblastech dle myšlenek J. A. Komenského. Navíc své projekty mohou přihlásit do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu.
Program naplňuje požadavky RVP pro dějepis, občanskou výchovu a základy společenských věd.
Obvyklá cena za program je od 1200 Kč.
Aktivita Zrcátko a Každý je jiný (jedinečnost člověka), vyprávění Jak vzniká nový život, aktivita Dort (aneb co patří k lásce), diskuse Co když se mi někdo líbí.
Pro účast na programu je třeba souhlas zákonného zástupce.
Žáci si vyzkouší intenzitu a rychlost svých emocí v různých situacích. Různé reakce na strach. Čtyři kroky, jak zvládat emoce. Skupinová aktivita na hledání skutečných příčin emotivních reakcí. Vnímání druhých, hra. Seznámení s aplikací Nepanikař.
Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem.
Děti se na základě legendy stanou součástí dobrodružného fantasy příběhu, ve kterém při záchranné výpravě za bájnými rostlinami zažijí pestrou škálu her a aktivit, zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativní řešení a prevenci agresivity.
Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků.
Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.
Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem.
Děti se na základě legendy stanou součástí dobrodružného fantasy příběhu, ve kterém při záchranné výpravě za bájnými rostlinami zažijí pestrou škálu her a aktivit, zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativní řešení a prevenci agresivity.
Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků.
Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.
Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem.
Žáci v rámci "přípravy na dobrodružnou expedici" zažijí pestrou škálu her a aktivit zaměřených
na komunikaci, spolupráci, kreativitu a prevenci agresivity.
Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků.
Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.
Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem.
Žáci v rámci "přípravy na dobrodružnou expedici" zažijí pestrou škálu her a aktivit zaměřených
na komunikaci, spolupráci, kreativitu a prevenci agresivity.
Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků.
Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál.
Jde o zážitkový stmelovací program, který školám nabízíme v rámci péče o psychické zdraví a adaptaci žáků po návratu do škol po delší době vzájemného odloučení. Jeho cílem je restart a posílení vztahů jak dětí mezi sebou, tak mezi dětmi a třídním učitelem.
Žáci v ilustračních situacích vztažených k filmové tvorbě zažijí pestrou škálu her a aktivit zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativitu a prevenci agresivity.
Preventivně-vzdělávací program s časovou dotací čtyř vyučovacích hodin.
Cílem je pomoci stmelit kolektiv a vést žáky k osobnostnímu rozvoji a k pozitivnímu přístupu v mezilidských vztazích. Jedinečnou aplikací do života je také výzva k osobním a týmovým Projektům proměny, se kterým se žáci mohou přihlásit do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu (www.komensky2020.cz).
V první části se žáci seznámí zajímavou a interaktivní formou s klíčovými životními etapami Jana Amose Komenského. Jeho osobní příběh a zejména jeho schopnost nevzdávat se v těžkých životních situacích je pro dnešní mladé lidi inspirativní. Zahrají si labyrint a dozví se také o Komenského celoživotní touze po proměně lidstva, která není možná bez proměny jednotlivce.
V druhé části se žáci zaměří na zlepšení blízkých vztahů a komunikaci s druhými pomocí metody známé jako „Pět jazyků lásky“ a pomocí pestré škály aktivit.
„Odkazuji ti za dědictví Bibli svatou.
Přijmi ji tedy za svůj vlastní klenot, milá vlasti.“
Jan Amos Komenský
Hlavní myšlenka
Učitel národů Jan Amos Komenský považoval Bibli za vzácný klenot. Povzbuzoval své žáky k jejímu čtení, zároveň si ale přál, aby ji četli nenábožensky. Povzbuzoval k hlubokému studiu, ke kritickému přemýšlení, k vytváření si vlastního názoru, k opravdovosti a k úctě vůči všem lidem. Jeho duchovní odkaz je nadčasový a inspirativní i v našem 21. století.
Anotace
Lekce Bible ve 21. století si klade za cíl seznámit studenty středních škol se základními informacemi o Bibli a pomoci jim nahlédnout do ní jeho optikou. Studenti mají možnost ve skupinách zamyslet se nad konkrétními texty Bible, pracovat s nimi metodou vycházející z kritického myšlení
a uvědomit si její poselství, které mělo zásadní vliv na utváření evropské kultury. Lekce obsahuje
interaktivní aktivity, skupinovou práci a originální videa dabovaná Jiřím Lábusem.
Cíle lekce
Co bude žák na konci lekce vědět
• J. A. Komenský považoval Bibli kralickou za nejvzácnější klenot.
• Bible je knihovna obsahující velmi pestrý soubor knih různých žánrů od desítek autorů, které
propojuje symbolická červená nit dějin spásy.
Co žák v lekci prožije / co si uvědomí
• Pracuje s konkrétním biblickým textem, na nějž si vytváří vlastní názor.
K jakému jednání lekce zve/vede
• Motivuje k pozitivnímu vztahu k literatuře a myšlenkovým kořenům naší kultury.
• Lekce vede studenty k hodnotovým postojům, které je motivují dělat svět lepším místem pro
život.
Komenského nejslavnější dílo Labyrint světa a ráj srdce slaví 400 let od svého vzniku a v kinech běží stejnojmenný animovaný film, vhodný pro 8.-9. ročník ZŠ a SŠ. Po zhlédnutí filmu na pozvání školy náš lektor naváže na film lekcí zaměřenou na posílení duševní odolnosti dětí. Žáci si pomocí aktivit uvědomí, že je dobré se v životě zastavit a přemýšlet o tom, co je podstatné. Zažijí, že do každé situace lze najít řešení a přemýšlejí nad hodnotami, které nám v životě pomáhají čelit problémům a těžkostem.
Děti v rámci přípravy na “výpravu na Mars” zažijí pestrou škálu her a aktivit, zaměřených na komunikaci, spolupráci, kreativní řešení a prevenci agresivity. Třídě zůstanou po skončení výstupy z tvořivé činnosti žáků (podklady pro tvorbu třídních pravidel).
Třídní učitel(ka) může během celého programu sledovat žáky – aktivity mají diagnostický potenciál s tou výhodou, že žáci o tom nevědí, a tudíž se chovají spontánně. K jednotlivým aktivitám od nás vyučující dostane vodítko, na jaké oblasti může své pozorování zaměřit.
Programem provází třídní kolektiv zkušený lektor certifikované organizace Hope4kids, z. s.