Jako lektor primární prevence působím od roku 2003. Na svých přednáškách jsem oslovil víc jak 13.000 žáků a studentů. Vystudoval jsem pedagogickou fakultu (obor: křesťanská výchova/angličtina) na Ostravské univerzitě. V Bruntále vedu také od roku 2002 Křesťanské společenství Tesalonika, z.s., v rámci kterého se mezi jinými věnuji volnočasovým aktivitám pro děti a mládež.
Jsem lektorem organizací ACET ČR z.s. (www.acet.cz) a ICEJ (www.icej.cz).
Období dospívání je obdobím změn, nejistoty a vyrovnávání se se sebou
samým, se svým tělem, se svými přednostmi i slabostmi. Pro každého dospívajícího
je důležité obstát mezi svými vrstevníky, líbit se, být in. Zejména
pro dívky se pak někdy může stát, že jídlo se pro ně stane prostředkem, jak
se s těmito tlaky vyrovnávají.
Anorexie, bulimie a záchvatovité nutkavé přejídání jsou aktuální problémy
dnešní doby.
Kritické myšlení je aplikováno na konkrétních příkladech podvodů, které demonstruje lektor: 1) demonstrace podvodu s horoskopy - proč tak sedí? (chladné čtení) 2) demonstrace podvodného čtení z ruky, příběh léčitele - podvodníka a placebo efekt. 3) Konspirační teorie - pravda nebo lež? Kritické myšlení a Occamova břitva v praxi.
Program sestává ze dvou částí, první je určena více děvčatům, druhá více chlapcům, je ale vhodné, aby program absolvovaly koedukované skupiny.
V první části se věnujeme kultu krásného těla, vlivu médií na image a z toho plynoucí rizika, jako je nízké sebevědomí, promiskuita a mentální anorexie.
Ve druhé části se věnujeme pornografii a jejímu vlivu na osobnost člověka, jeho sexuální zdraví a vztah k druhému pohlaví.
Agrese (fyzická, psychická, sexuální a „kyber-šikana“) ve školním prostředí. Vysvětlení základních pojmů. Jak rozpoznat šikanu, jak se chovat k agresorům a jak pomoci obětem? Součástí jsou sociální hry a praktický nácvik chování. Důraz na význam dobrého a zdravého kolektivu jako nejefektivnější obrany proti šikanujícím agresorům.
Ztrapňování, urážení, nadávání, pomlouvání, obtěžování, vyhrožování, zastrašování, vydírání apod. pomocí informačních a komunikačních technologií. Rizika sociálních sítí, kybergrooming, kyberstalking, sexting, hoax,...kazuistiky a praktická doporučení, jak se bránit.
Program je rozdělen do několika bloků, ve kterých lektor klade žákům otázky, na které odpovídají ve skupinkách (co si představují pod pojmem netolismus, co je závislost a jak vzniká, jak trávíte svůj volný čas, jaká mohou být rizika spojená s netolismem na naše tělo, na naší psychiku. Povzbuzení k lepšímu využití volného času, kde hledat pomoc.
Program se zabývá tím, co je závislost na cigaretách, proč někdo začíná kouřit, informuje o důsledcích kouření, zdravotních a finančních, co je pasivní kouření a kde je možné vyhledat pomoc.
Interaktivní program: hledání odpovědí na otázky - Proč toužíme po vztahu, jak najít toho pravého tu pravou, jak se na to připravit, jak se vyhnout zklamání zranění, co může být ve vztahu nebezpečím? Samota, hledání partnera, budování vztahu, rozdíly ve vnímání sexuality mezi chlapcem a dívkou. Tři rozměry života, Desatero přátelství a lásky, vývoj intimity, kroky k vytvoření pevného vztahu.
O nemoci AIDS, jejím vzniku a rozšíření. O rizikovém způsobu chování a cestách přenosu HIV. Program je doplněn aktuálními statistikami a dalšími materiály jako jsou videa, fotografie apod. Kromě problematiky HIV/AIDS se lektoři dotýkají i souvisejících problémů, drog, pohlavního zneužití, pohlavních nemocí, antikoncepce, apod.
Program informuje o tom, co je zneužívání a násilí, sexuální obtěžování, bezdotykové zneužívání, dotykové zneužívání, typy útočníků, jak se bránit, pověry o znásilnění, druhotné příznaky sexuálního zneužívání a kde hledat pomoc.
Boj proti rasismu a předsudkům nemůžeme vyhrát, ale nesmíme proti nim přestat bojovat. Holokaust nám může sloužit jako nám blízký historický příklad, na kterém si můžeme popsat počátky i vyvrcholení rasistických a dalších xenofobních projevů.
Základní úlohou a posláním Etické výchovy je potřeba rozvíjet personální a sociální kompetence žáků, vést je k tzv. prosociálnosti (pozitivní vztahy, spolupráce, pomoc druhým, schopnost dialogu). A to především zážitkovou metodou.
Vliv víry a náboženství v životě člověka a společnosti. Sekty a jejich charakteristika. Informativní seznámení se svět. náboženstvími s důrazem na ty, se kterými se můžeme setkat v ČR.
Primární prevence šikany, agrese a ostrakismu, základy kamarádství/přátelství, zlaté pravidlo vztahů, dobré vztahy v kolektivu.
Primární prevence, prevence šikany a ostrakismu, přijetí druhých, hodnota rozdílnosti mezi námi, respekt.
Interaktivní a zážitkový program s důrazem na objevení hodnoty spolupráce. Rozvoj empatie a prosociálnosti. Žáci dostanou příležitost reflektovat své chování a spolupracovat s ostatními na změně.
Interaktivní a zážitkový program zaměřený na rozpoznání rizik užívání internetu. Pomocí konkrétních situací žáci samostatně stanovují pravidla, která na konci programu zůstanou ve třídě jako plakát.
Interaktivní a zážitkový program zaměřený na zdravý vztah k autoritám – rodičům, učitelům, vedoucím kroužků, starším lidem. Pochopení vztahu zodpovědnosti a práv. Pomoci žákům vážit si dobrých autorit a umět říct ne, když se autorita chová špatně. Konkretní aplikace skrze scénky v různých situací.
Tabák, alkohol, tablet. Jak řešit nudu a osobní problémy.
Člověk jako dobrý správce. Dluhové pasti. Rozhodování.
Osobní zodpovědnost. Hrdinství všedního dne. Vytvoření dovednosti pro zvyšování aktivity žáků, tedy jejich aktivizace na principu vnitřní motivace. Žák je schopen poznat, vnímat a opouštět svou komfortní zónu, což znamená, že je schopen vědomě zvyšovat a dále rozvíjet svou akceschopnost a iniciativnost a to jak ve výukovém procesu, tak v běžných životních situacích.
Interaktivní a zážitkový program zacílený na ranou prevenci nezdravých stravovacích návyků a zneužívání návykových látek (nezdravé jídlo, "Energy drinky" a kouření). Naše tělo je jako „domov, ve kterém bydlíme“ a proto je třeba o něj správně pečovat. Cílem je přijmout zodpovědnost za své tělo, umět popsat co mu prospívá a co škodí a být pozitivně motivován ke zdravému životnímu stylu a střídmosti. (2×45 minut)
Interaktivní zážitkový program, během kterého se žáci dozví, co je ještě škádlení, ale co už šikana. Co dělat, když se cítím šikanován a co dělat, když vidím, že je šikanován někdo jiný. (2×45 minut)
Interaktivní zážitkový program, během kterého si žáci vyzkouší co dělat v nebezpečných situacích způsobených lidmi nebo přírodními katastrofami. (2×45 minut)
Interaktivní program, během kterého účastníci získají motivaci a výbavu (jak se naučit se učit) ke zdravému řešení problému s obtížemi s učením se. (2×45 minut)