Jako lektor primární prevence působím od roku 2003. Na svých přednáškách jsem oslovil víc jak 13.000 žáků a studentů. Vystudoval jsem pedagogickou fakultu (obor: křesťanská výchova/angličtina) na Ostravské univerzitě. V Bruntále vedu také od roku 2002 Křesťanské společenství Tesalonika, z.s., v rámci kterého se mezi jinými věnuji volnočasovým aktivitám pro děti a mládež.
Jsem lektorem organizací ACET ČR z.s. (www.acet.cz) a ICEJ (www.icej.cz).
Programem provází loutka „Mluvící Bible“. Prostřednictvím tajemných předmětů ze starého kufru, se děti seznámí s obsahem Bible, historickými fakty a zajímavostmi. Samozřejmě si povíme i o vzniku Bible kralické a jejím významu pro českou zemi. Součástí programu je i úryvek z Bible, ukázky a prohlídka Biblí v originálních jazycích i nových překladech, a zábavný opakovací kvíz. Program si dává za cíl pestrým a zajímavým způsobem seznámit děti s touto jedinečnou knihou.
Žáci se seznámí s obsahem Bible, zajímavostmi a odlišnostmi oproti jiným náboženským spisům. Povíme si o historii Bible jako takové, jazykových překladech, o vzniku Bible kralické a jejím významu pro českou zemi. Součástí programu je též práce s textem, ukázky Biblí v originálních jazycích i různých zajímavých překladech a opakovací kvíz. Na závěr si mohou žáci prohlédnout různá vydání, včetně výtisku pro nevidomé…
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy.
Žáci se zábavnou formou seznámí s osobou Mistra Jana Husa, pomocí krásných obrázků a moderní prezentace (Prezi) se dozví nejdůležitější a možná
i překvapivá fakta z Husova života, prostřednictvím diskusí či scének se žáci seznámí s jeho odkazem, hodnotami a přesahem až do dnešní doby. Celým programem nás budou jako červená nit provázet husí (Husovy) stopy, které si žáci na závěr také vyrobí.
Studenti porovnávají své představy o osobnosti Jana Husa se skutečností zjištěnou z dobových pramenů. Hlavním učebním materiálem je PPT prezentace doplněná komiksem, videoklipem a pracovním listem. V pracovním listu vybírají pro sedm modelových životních situací mladých lidí ty hodnoty z Husových dvanácti hodnot, na které se mohou postavit a situace tak zvládnout. Studenti volí "Miss Hodnotu" třídy i pracují ve skupinách s připravenými otázkami. Interaktivní program je připraven na dvě vyučovací hodiny.
Autorem programu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ladislav Hanuš, Ph.D., Ing. Eliška Krmelová a David Loula.
Program je dostupný z Metodického portálu RVP.CZ
http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10463
Děti jsou formou dialogu a jednoduché dramatizace uvedeny do vyprávění biblického příběhu o narození Ježíše z Nazareta, do kterého se zapojí vytvářením vlastní hvězdy nad Betlémem. Jedním z cílů programu je uvědomit si souvislost příběhu se současností a upevnit vzájemné vztahy dětí ve třídě.
Osnova hodiny:
1. Představení
2. Odkrývání tajemství
3. Příběh narození Ježíše z Nazareta
4. Vytváření obrazu hvězdy
5. Závěr
Děti jsou v úvodu motivovány k pátrání po původu vánočních svátků a pomocí powerpointové prezentace, komentáře a dialogu zapojeny do objevování historických informací spojených s narozením Ježíše z Nazareta. Učí se rozlišovat historické skutečnosti od skutečností, které vyjadřují křesťanské poselství Vánoc. Prostřednictvím fotografií mohou také nahlédnout do současné podoby míst, kde se biblický příběh narození Ježíše z Nazareta odehrál. Poselství Vánoc je v závěru posíleno přáním spolužákovi.
Osnova hodiny:
1. Představení sebe a třídy
2. Vánoce – křesťanský svátek narození Ježíše z Nazareta
3. Co víme o narození Ježíše z Nazareta
4. Proč se slaví Vánoce?
5. Závěr
Děti po úvodní motivaci tvoří pomocí brainstormingu soubor hesel, která se pro ně spojují s Vánoci, všímají si jejich různorodosti i protikladnosti. Pomocí řízené diskuze rozlišují, která z těchto hesel se týkají komerce, lidové a křesťanské tradice. Za pomoci pracovního listu si děti pojmenovávají, co je pro ně osobně o Vánocích nejdůležitější, co vyvolává atmosféru „Vánoc“, a prostřednictvím obrázku zachycujícího vánoční událost a krátkého výkladu si mají uvědomit souvislost křesťanské podstaty Vánoc s touhou po pokoji a štěstí, která je vlastní každému člověku.
Osnova hodiny:
1. Představení sebe a třídy
2. Asociace na slovo Vánoce
3. Co je pro mě o Vánocích nejdůležitější?
4. Rozlišení komerce, lidové tradice a křesťanské tradice
5. Co je pro křesťany o Vánocích nejdůležitější
6. Moje „vánoce“
7. Závěr
Jedná se o program na 1 vyučovací hodinu určený pro 1. stupeň, který kombinací příběhu, prezentace a koled hraných naživo má za cíl připomenout původní příběh Vánoc.
"Státy se udržují těmi ideály, z nichž se zrodily." T. G. Masaryk
Společnosti České studny a Křesťanská akademie mladých pro vás připravily nový vzdělávací program ke 100. výročí založení ČSR. České studny v roce 2015 zrealizovaly projekt Husovy stopy, který měl ve školách velký ohlas - podlahové samolepky Husových hodnot si objednalo přes 600 škol a mnohé využily i interaktivní dílnu „Tajemství husích stop“.
V rámci série programů „Duchovní dědictví“ nabízíme nyní vzdělávací program Staleté kořeny pro základní školy. Obsahuje učivo o naší státnosti, dějinách a národních kořenech včetně odkazu nejvýznamnějších českých osobností. Cílem je posílit národní i osobní identitu a inspirovat žáky pozitivními vzory z dějin i současnosti. Program tak naplňuje požadavky RVP pro vlastivědu, občanskou výchovu a dějepis.
Pro tento projekt jsme vyškolili lektory, kteří zajišťují preventivní a etické programy, a při této jedinečné příležitosti oslav kulatého výročí vzniku republiky se zapojili i do tohoto jednorázového programu v roce 2018. Pokud máte zájem o náš program a chtěli byste ho realizovat ve své škole, oslovte některého z našich lektorů a dohodněte s ním termín a podmínky pro realizaci programu.
Program je interaktivní, vyškolení lektoři pracují s žáky v kruhu s cílem vyvolat diskusi nad uvedenými tématy.
Děti jsou v úvodu motivovány k pátrání po původu velikonočních svátků a pomocí powerpointové prezentace, komentáře a dialogu zapojeny do objevování historických informací spojených s ukřižováním Ježíše z Nazareta. Prostřednictvím fotografií mohou také nahlédnout do současné podoby míst, kde se biblický příběh ukřižování Ježíše z Nazareta odehrál. Mají také možnost nahlédnout do obsahu a historie slavení svatku velikonoc.
Osnova hodiny: 1. Představení sebe a třídy 2. Události, kreré jsou obsahem slavení křesťanských Velikonoc 3. Slavení Velikonoc 4. Závěr
Program je součástí série Poselství křesťanských Velikonoc - základní řada.
Cíle:
• žáci se mají metodou vyprávění s interaktivními prvky seznámit s dějem biblického příběhu o smrti a vzkříšení Ježíše z Nazareta
• žáci mají na příkladu vycházejícího a zapadajícího slunce uslyšet o křesťanském poselství Velikonoc
Vazby na kompetence:
Kompetence k učení:
• žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence sociální a personální:
• žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi
přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů a v případě
potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
Kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí
a váží si jejich vnitřních hodnot
• žák respektuje, chrání a oceňuje naše
tradice a kulturní i historické dědictví
Vazba na oblast:
• člověk a jeho svět
• umění a kultura
Vazba na průřezová témata:
• osobnostní a sociální výchova
Osnova hodiny:
• 1. Na jaře se příroda probouzí
• 2. Kde je světlo slunce, tam je život
• 3. Je to, jako když zajde slunce
• 4. Velikonoční příběh
• 5. Neboj se, slunce zase vyjde
Program je součástí série Poselství křesťanských Velikonoc - základní řada.
Cíle:
• žáci si mají uvědomit vlastní životní situace, ve kterých se setkávají s násilím a bezmocí, a spojit si je s podstatou Velikonoc
Vazby na kompetence:
Kompetence k učení:
• žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější
pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence sociální a personální:
• žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů a v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
Kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí a váží si jejich vnitřních hodnot
• žák respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví
Vazba na oblast:
• člověk a jeho svět
• umění a kultura
Vazba na průřezová témata:
• osobnostní a sociální výchova
Interaktivní program Komenský – příběh lidskosti je vzdělávací program určený pro základní a střední školy, v němž se žáci seznámí zajímavou a moderní formou s životem a dílem J. A. Komenského. Na příkladu Komenského si studenti zformulují „timeline“ – časovou osu svého vlastního života a uvědomí si základní lidské potřeby a touhy. Seznámí se s největší touhou Komenského – touhou po nápravě lidstva.
Vyvrcholením programu je motivace studentů k zapojení se do skupinových Projektů proměny, díky čemuž dostanou příležitost inspirovat českou veřejnost k uskutečnění pozitivní změny ve svém okolí v sedmi konkrétních oblastech dle myšlenek J. A. Komenského. Navíc své projekty mohou přihlásit do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu.
Program naplňuje požadavky RVP pro dějepis, občanskou výchovu a základy společenských věd.
Obvyklá cena za program je od 1200 Kč.
Cílem programu je seznámit děti s biblickým příběhem o narození Ježíše Krista z Nazareta. Děti se interaktivní formou dozví, čemu dnes věří křesťané a stručně se seznámí s celým životopisem Ježíše. Prostřednictvím prezentace se děti seznámí s reáliemi příběhu a virtuálně navštíví zemi Izrael (Nazaret, Betlém a Jeruzalém).
Součástí programu je nabídka ilustrovaných brožurek o narození Ježíše a starším dětem Nový zákon (Bible) v moderním překladu, kde si mohou zájemci přečíst celý příběh o narození a životě Ježíše z Nazareta.
Program je vhodný pro všechny ročníky ZŠ a každým rokem se mění forma tak, aby mohl probíhat opakovaně v jednotlivých třídách a stále to bylo pro děti atraktivní.
Projekt proměny PROPRO navazuje na interaktivní dílnu Komenský 2020. Pokusíme se v něm o naplnění vize Komenského - o proměnu věcí lidských. Povedeme žáky k tomu, aby navrhli, a následně sami realizovali svůj vlastní projekt v některé z těchto oblastí: Rodina, Vzdělávání, Vláda, Podnikavost, Umění, Víra a Média. Cílem je aktivizovat mladé lidi k realizaci konkrétní „dobré věci“ ve svém okolí, ve své komunitě, v národě. Motivační úvodní dvouhodinovka PROPRO bude probíhat pod vedením lektora, další průběh projektu povede buď učitel s podporou lektora či poradce nebo dle svých možností sám lektor. Svůj projekt může třída zaregistrovat do celonárodní kampaně, na níž budou spolupracovat také média; na podzim 2020 budou vyhodnoceny nejlepší projekty.
Autoři: Eliška Krmelová, David Loula, Jan Kuklínek